ارتباط دو سویه ی افسردگی و دیابت بارداری

محققان دریافتند افسردگی در اوایل بارداری با ابتلا به دیابت حاملگی در ماه های بعدی بارداری ارتباط دارد. پژوهشگران همچنین دریافتند که دیابت حاملگی با افزایش خطر ابتلا به افسردگی پس از زایمان ارتباط دارد.

دیابت بارداری، دیابتی است که در زنان باردار که پیش از این به دیابت مبتلا نبودند، بروز می‌کند و می‌تواند سبب بروز مشکلاتی برای مادر و کودک شود. دیابت بارداری حوالی هفته‌ ی 24 بارداری اتفاق می‌افتد و بر اساس تخمین‌ها حدود ‌9.2درصد از حاملگی‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در این نوع از دیابت به دلیل تغییرات هورمونی در طی دوره‌ی بارداری، پانکراس در تولید انسولین دچار اختلال شده و میزان قند در خون مادر افزایش می‌یابد، این قند اضافه از طریق جفت وارد بدن جنین شده و موجب افزایش قند در بدن نوزاد می‌شود، این موضوع سبب تولید مقادیر بیشتری انسولین دربدن جنین می‌شود و بدین ترتیب جنین میزان بسیار بیشتری انرژی کسب می‌کند و آنرا بصورت چربی ذخیره می‌کند که موجب ماکروزومی(بزرگ شدن جنین) می‌گردد( که به آن ‌fat babyنیزمی‌گویند)، که مشکلاتی را برای سلامت نوزاد به همراه دارد.

 درهنگام تولد به دلیل افزایش میزان انسولین، نوزاد معمولاً با افت قندخون مواجه می‌شود و مشکلات تنفسی نیز خطر دیگری است که نوزاد را تهدید می‌کند. این نوزادان در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به چاقی و دیابت نوع 2 در آینده قرار دارند.

 نتایج این تحقیق که در مجله‌ی Diabetologiaمنتشر شده است، ارتباط بین دیابت بارداری و افسردگی را به تصویر کشیده است. محققان ازداده های مطالعه‌ی NICHDبرای پیگیری بارداری و درک عمیق‌تری از چگونگی رشد جنین استفاده نمودند.

درمطالعه‌ی اخیر، 2334 زن باردار غیرچاق و 468 زن چاق از هفته‌ی 8 تا 13 بارداری تحت نظارت قرار گرفتند. آنها با پاسخ به پرسشنامه‌هایی درطی این مدت هر نشانه ‌ای از افسردگی را در خود بیان کردند، افراد شرکت کننده به این پرسشنامه ها در زمان ثبت نام در این مطالعه، بین هفته‌ ی شانزدهم تا بیست و دوم بارداری و پس از گذشت 6 هفته از زایمان پاسخ دادند. همچنین ابتلا به دیابت بارداری در این افراد  بررسی گردید.

نتایج این آنالیزها نشان داد خطر ابتلا به دیابت بارداری در زنانی که نمرات افسردگی آنها در سه ماهه‌ی اول و دوم بارداری بالاتر بود، درمقایسه با زنانی که نمره‌ی علایم افسردگی آنها پایین تر بود، تقریبا 3 برابر افزایش می یابد.

نویسنده ی ارشد این مقاله، پرفسور Zhangگفت: نکته‌ی ویژه‌ای که از این بررسی‌ها حاصل شد اینست که تداوم افسردگی از سه ماهه‌ی اول به سه ماهه‌ی دوم بارداری، زن باردار را در معرض خطر بالاتری برای ابتلا به دیابت بارداری قرار می‌دهد، توجه به این موضوع توسط پزشکان می‌تواند به شناسایی زنان باردار در معرض خطر دیابت بارداری کمک کند. چاقی یکی از فاکتورهای خطر برای دیابت بارداری است اما برخلاف انتظار، خطر دیابت بارداری برای زنان غیرچاق مبتلا به افسردگی بیشتر از زنان چاق مبتلا به  افسردگی بود.

ارتباط دو سویه‌ی افسردگی و دیابت

محققان دریافتند که نه تنها ابتلا به افسردگی در اوایل دوران بارداری با پیش بینی ابتلا به دیابت بارداری مرتبط است بلکه دیابت بارداری می‌تواند به پیش بینی ابتلا به افسردگی در مراحل بعدی( پس از زایمان) کمک کند. تقریباً 15 درصد از زنان مبتلا به دیابت بارداری، افسردگی پس از زایمان را تجربه می‌کنند که این رقم 4 برابر بیشتر از زنانی است که به دیابت بارداری مبتلا نشده‌اند.

 دکتر Zhangمی‌گوید: اطلاعات بدست آمده از این تحقیق نشان داد که افسردگی و دیابت بارداری ممکن است با هم رخ دهند، تا انجام تحقیقات بیشتر، پزشکان باید وجود علایم افسردگی در زنان  باردار را علامتی برای پیش بینی خطر ابتلا به دیابت بارداری تلقی کنند، همچنین پزشکان باید زنان مبتلا به دیابت بارداری را برای علایم افسردگی پس از زایمان،  تحت نظارت قرار دهند.

 در این مطالعه یک ارتباط علی ومعلولی اثبات نگردید، اگرچه ارتباطی قوی بین این دو بیماری  وجود دارد، اما علت دقیق این ارتباط باید در تحقیقات بعدی بررسی گردد.

 تحقیقات قبلی نشان داده است که افسردگی غالباً با اختلال در متابولیسم گلوکز همراه است، این موضوع می‌تواند منجر به افزایش قند خون و بروز التهاب و تغییرات هورمونی گردد، اما همین تغییرات و التهاب می تواند منجر به بروز علایم افسردگی یا وخیم تر شدن علائم افسردگی گردد. نتایج این تحقیق بسیار جالب توجه بوده و سوالات بیشتری را در این زمینه  ایجاد کرده است که پاسخ به آنها مستلزم ادامه‌ی تحقیقات است.

منبع:www.medicalnewstoday.com/articles/312965.php